Stlačte "Enter" na preskočenie k obsahu

Čo včera Facebook v skutočnosti oznámil

facebook pozvánka

Včera mala spoločnosť Facebook dlhoočakávanú tlačovú konferenciu ohľadom svojho postupu v oblasti mobilnej komunikácie. Množstvo ľudí očakávalo Facebook phone alebo iné veci, skutočnosť však predčila všetky očakávania, aj keď mnohým sa zdá, že to čo Facebook oznámil je sklamaním.

Facebook totiž priniesol novú platformu zasadenú do všetkých mobilných platforiem – tak ako pred dvoma rokmi prišiel Google s Androidom, Facebook priniesol Facebook mobile platform. Skvelý článok na túto tému napísal Rob Jackson pre server phandroid.com a my vám článok prinášame v preklade.

Ak si myslíte, že oznámenie Facebooku o Single Sign-On, Places API a platforme Deals bolo sklamaním, nesúhlasím a poviem vám aj prečo. Zoberte si zopár Red Bullov, pustite si Ronalda Jenkeesa a vypnite svoj telefón – nechcem aby ma pri vysvetľovaní čokoľvek rušilo.

facebook platforma

Pred troma rokmi Google zorganizoval tlačovú konferenciu, pred ktorou si všetci mysleli, že ohlási gPhone. Ohlásil však mobilný operačný systém. Dnes mal tlačovú konferenciu Facebook, pred ktorou si ľudia mysleli, že Facebook ohlási svoj telefón. Neohlásil – ohlásil svoju „Mobilnú platformu Facebook (Facebook Mobile Platform)“.

Rovnako ako dôsledky uvcedenia platformy Android sú oveľa väčšie než potenciál jedného gPhone, potenciál mobilnej platformy Facebooku je tiež väčší, než by mohol byť akýkoľvek Facebook telefón. Podobnosti ohlásenia Androida z pred dvoch rokov a Facebooku zo včera sú zjavné:

  • ohlásenie softvéru namiesto hardvéru
  • sklamanie zákazníka
  • posilnenie tretích strán
  • stáva sa hrozbou a zároveň príležitosťou
  • príchod v pravý moment

Polovica z vás už tento článok zatvorila – je príliš dlhý. Druhá polovica prestane článok čítať teraz – je príliš rozvláčny. Teraz, keď už medzi čitateľmi ostali len intelektuálni a strategickí myslitelia, je už bezpečné pokračovať. Ponorme sa teda do článku:

Ohlásenie softvéru namiesto hardvéru

Napriek tomu, že Google a Facebook sú veľmi rozdielne spoločnosti, určitým spôsobom až také rozdielne nie sú. Sú to softvérové spoločnosti, ktoré ponúkajú svojim používateľom služby. Majú síce rozdielne skupiny služieb, ale stále sú to softvérové spoločnosti, ktoré ponúkajú inovatívne, softvérové riešenia pre masový trh. Prečo by mal Facebook vyrábať Facebook telefón? Je to mimo ich kompetencie a tiež mimo ich misie.

facebook platforma

Mark Zuckerberg práve toto dnes adresoval ľuďom v svojej otváracej reči – „Facebook nebude vyrábať telefón. Chceme posilniť sociálne aplikácie naprieč všetkými platformami. Nepotrebujeme vytvárať aplikácie, ale namiesto toho vytvoríme platformové komponenty pre ľudí/vývojárov, aby mohli vytvárať svoje aplikácie na povrchu sociálnej siete.“

Jeho vyjadreniam rozumiem takto –  „Nechceme predávať jeden malý telefón. Chceme aby Facebook dominoval všetkému sociálnemu vo svete a jeden telefón to neurobí. Na rozdiel od toho dávame vývojárom nástroje, aby mohli vytvárať softvér/aplikácie pre Facebook a stať sa tak našimi predajcami.“

Neznie to rovnako ako je to pri Androide?

Google vždy tvrdil, že Android nemá monetizačnú (zárobkovú) stratégiu. Cieľom bolo, že ak Google vloží ľuďom do rúk smartfónové mobilné riešenia, budú ľudia viac používať internet a to bude dobré pre Google. Ak by mohli akcelerovať mobilnú inováciu a prijatie smarfónov, budú môcť svoje služby ponúknuť väčšiemu množstvu ľudí, vystaviť ich tak Google reklamám a napokon vytvoriť nové služby, ktoré budú využívať výhody ich súčasnej dominancie. A v podstate tak prinášať zisk.

Facebook sa nechce stať druhým MySpace. Jeden telefón nevytvorí bariéru na vstup do odvetvia a neurobí nič na zväčšenie sociálneho územia, ktorého plody by potom mohli majitelia Facebooku vychutnávať. Pozrime sa na to, čo presne Facebook ohlásil:

  1. Single Sign-On: Otvorte aplikáciu a automaticky využite výhody jednotného prístupu s predinštalovanými informáciami o vás a vašich priateľoch. Neznie vám to ako prihlasovanie sa do vášho telefónu so systémom Android s vaším Gmail účtom a tým, že budete mať všetky vaše kontakty, kalendár, aplikácie, atď. v telefóne a synchronizované?
  2. API polohy: Ak vieme, kde sa nachádzate a kde ste boli a vieme, kde sú vaši priatelia a kde boli, je možné s týmito informáciami narábať a urobiť zo sociálneho hľadiska zaujímavé veci. Google sa už o toto pokúšal s Buzz a Latitude, ale zatiaľ nebol úspešný. Facebook je však spoločnosť číslo 1 čo sa týka sociálneho prístupu, takže sa môžu pokúsiť o to, čo sa Google nepodarilo. Vlastne, dokonca to ani nemusia robiť, urobia to za nich vývojári aplikácií… Facebook si bude mať úžitok z pridanej hodnoty.
  3. Platforma Deals: v obchode (a najmä v technikách obchodovania) ležia veľké peniaze. V skutočnosti, všetko je len forma reklamy. Obe spoločnosti Google (Adwords/Adsense) aj Facebook (Facebook Ads) o tomto fakte vedia. Google vkladá reklamu do máp, aplikácií a hier ale dosiahla sa vôbec nejaká sociálna významnosť týchto „dealov“ alebo prinajmenšom sociálne významnejšia efektivita? Vôbec nie. Facebook však teraz využíva svoj obrovský sociálny dosah a informácie o polohe na vytvorenie trhového priestoru, ktorý by mohol fungovať. Prípadne to opäť za nich môžu urobiť vývojári. Predstavte si, že Facebook umožní vývojárom vložiť informácie o polohe do „deals“ reklamy do svojich aplikácií a hier a Facebook a vývojári si zisk rozdelia?

Ich tri oznámenia boli veľkými oznámeniami preto, lebo sú poháňané softvérom namiesto hardvéru. Čo nás privádza k ďalším dvom bodom.

Sklamanie zákazníka

V technologicky orientovanom PhanCast25 Dave Demarest tento bod vyzdvihol opýtaním sa „Koľko ľudí skončilo pozerať live stream hneď ako povedali, že nebude žiaden Facebook Phone?

Bohužiaľ, sofvér nie je taký sexy ako hardvér. Mať vysokovýkonné, úžasne vyzerajúce zariadenia s úžasnou špecifikáciou je to, čo vzrušuje väčšinu ľudí. Keď bol ohlásený Android, tlieskali mu len niekoľkí. Väčšina si asi myslela, že to bolo nezaujímavé a beznádejné. Našťastie to neboli ľudia, ktorí pracujú na úlohách v kreatívnych inovatívnych technologických spoločnostiach.

Počas prvého roka po tom, čo bol ohlásený Android, sa okrem Android Developers Challenge nestalo nič vzrušujúceho. Prešli týždne bez kúska nových správ o Androide. Keď bol Android ohlásený, zaznelo len málo fanfár ale o to väčší vplyv to nakoniec malo. Vyhlásenia Facebooku sú rovnaké. Možno si neceníte teraz, lebo ste používateľom ale o rok sa pozriete späť a pomyslíte si „wow, akí boli múdri“.

facebook platforma

Konzumenti často nedokážu oceniť dlhodobú stratégiu takýchto iniciatív a ich vplyv na biznis. Konzumenti niečo chcú, a chcú to teraz. To je na tom to šialená vec – je to typ inovácií, pre ktoré sú Google a Facebook úspešní: vytvárajú veci ktoré chcete ešte predtým, než ich chcete. A ak ich už raz máte, budú to veci, bez ktorých už nebudete chcieť ďalej žiť.

Posilnenie tretích strán

Niektorí ľudia sa môžu opýtať, prečo Facebook nevytvára len vlastné riešenia a aplikácie a nezožne celý zisk pre seba? Existujú na to dva dôvody:

  1. Facebook nemôže byť všade všetok čas a sledovať všetky príležitosti ktoré odhalí
  2. Facebook si je dobre vedomý toho, že nemôže mať vždy všetky nápady ktoré odhalia skryté možnosti sociálneho sveta mobilnej komunikácie – svet má úžasne bystrých ľudí aj mimo zamestnancov Facebooku

Na rozdiel od toho, aby Facebook sám vytvoril perfektné riešenia, má k dispozícii vývojárov na celom svete „pracujúcich pre nich“ – zadarmo – aby bola sociálna a mobilná platformu Facebooku taká úspešná. Android tiež nie je iný. Vždy, keď nejaká aplikácia alebo hra príde do Android Market, Google dodal svojim zákazníkom hodnotu. Všetko čo Google urobil je, že vytvoril počiatočné nástroje a tisíce a tisíce ľudí tam vonku pre ich produkt vytvára pridanú hodnotu.

Keď bol MySpace na vrchole, určite ste si mysleli „Ako môže ktokoľvek s nimi súperiť? Každý mal MySpace. Kto by sa už len prihlasoval do sociálnej siete, na ktorej nie sú jeho priatelia? Ale ľudia to urobili a teraz je MySpace skôr "BolToMySpaceAleVymazalSomTo“. Nové stránky ako napríklad Twitter a FourSqaure dokázali, že nová myšlienka, príležitosť, koncept alebo hype môžu zasiahnuť celý svet a dosiahnuť tak prelomenie hegemónie.

Facebook sa určite nechce stať ďalším MySpace, takže radšej než by si lebedil v samoľúbosti, vytvoril vrstvy konkurenčnej výhody, ktoré ich ochránia pred konkurenciou.

Je to podobné ako pri Androide. Keď boli uvedené prvé telefóny s Androidom, šance proti iOS, BlackBerry, WebOS, Windows Mobile a Symbian neboli príliš veľké. Teraz už Android získal určitú úroveň rastu, ktorý je bezkonkurenčný a získal tiež konkurenčnú výhodu, ktorú zdá sa nikto nemôže napadnúť. Bez ohľadu na to, aký ďalší systém bude ohlásený.

Facebook je nezastaviteľný, ale myslím si, že si stále nevytvoril konkurenčnú výhodu, ktorá by ho urobila nedotknuteľným. Tri dnešné oznámenia sú katalyzátorom, ktorý ich poženie do kráľovstva nedotknuteľnosti a to pre tie isté dôvody, pre ktoré Android získal tak rýchle svoju dominanciu .

Príležitosť. Google vybudoval úžasnú mobilnú platformu a nechal na nej benefitovať kohokoľvek na svete:

  • Hej, výrobcovia a operátori, chcete úžasný mobilný operačný systém s tisíckami aplikácií? Nech sa páči. Je tu. Robte si s ním čo chcete. Okrem toho ho budeme ešte aj aktualizovať a denne budú vývojári pridávať nové aplikácie/hry.
  • Hej, vývojári, chcete vytvoriť úžasné mobilné aplikácie a hry, ponúknuť ich miliónom ľudí a zarobiť si množstvo peňazí? Nech sa páči, tu sú úžasné open nástroje, bežte a vytvorte ich a staňte sa bohatými.

Nie každý sa stane bohatým. To vieme. Ale Android poskytol každému vývojárovi na planéte rovnakú príležitosť vytvoriť inovatívnu aplikáciu/hru, ponúkol ich svetu a teší sa z neobmedzeného úspechu. Ako dnes povedal Zuckerberg:

„Sociálne je rovnako veľké ako mobilné. Obe skombinujte a výjdu vám obrovské príležitosti pre biznis, ktorý vytvoríte a narušíte tým celý doterajší priemysel.“

Zaujímavou vecou je, že mobilná komunikácia je vlastne sociálna; ešte predtým, než boli vytvorené všetky aplikácie, mobily sa používali na to, aby ľudia cez telefón rozprávali svojím hlasom. A sociálne je vlastne aj mobilné: nechcete byť pripojení, iba kým ste pri svojom stole v práci – chcete s nimi hovoriť aj keď ste vonku, keď robíte veci, ktoré máte radi a chcete vtedy niečo povedať alebo niečo zdieľať.

Facebook si svojim príspevkom k mobilnej komunikácii iba upevní svoju sociálnu dominanciu.

Stáva sa hrozbou a zároveň príležitosťou

Mobilná platforma Facebooku má v pláne umožniť vývojárom vytvárať ďalšiu generáciu mobilných aplikácií, hier a integrácií. Umožňujú tretím stranám vytvárať túto ďalšiu generáciu zahrnutím Facebooku a tak si Facebook vytvára pozíciu, keď vlastne revolúcia zavisí na samotnom Facebooku. Toto nie je bystré… je to geniálne.

Ale tam leží aj dilema: v rovnakej vete Zuckerberg spomenul „príležitosti pre biznis“ aj „narušenie celého priemyslu“. Obe tieto frázy sa môžu aplikovať na jednu a tú istú spoločnosť. Bohužiaľ, niektorým sa bude zdať, že im Facebook neposkytuje príležitosť, ale namiesto toho na nich uvaľuje hrozbu bez iných možností. Tá zmení/zarovná hracie pole a otvorí dvere konkurencii.

Započul som jedného z partnerov Facebook mobile, keď sa ho opýtali ako sa cítil po oznámení Facebooku – “No, každopádne to otvorí dvere… ale tiež veľkému počtu iných ľudí. To je pre nás veľkou hrozbou. Musíme si popremýšľať nad naším biznisom.“

A opäť sa vraciame späť k Androidu.

Predtým, než bol uvedený na trh akýkoľvek telefón s Androidom, množstvo ľudí si myslelo, že Google nemá šancu dosiahnuť na mobilnom trhu úspech. Vtedy na ňom dominovali priemyselné spoločnosti, ktoré si z idealistických narážok Google nič nerobili. Nemôžete len tak prísť na rozvinutý trh, zmeniť jeho existenciu a nanovo usporiadať všetko tak, ako chcete vy. Teda, kým nie ste taký veľký ako Google a nemáte v rukách skvelú myšlienku.

Ak by čo i len jeden z operátorov alebo výrobcov umožnili Google, aby realizoval svoje plány, guľa by sa spustila a tým by sa vytvoril dopyt, zvyšok by nemal inú možnosť, len ho nasledovať. A tak sa aj stalo. T-Mobile a HTC boli štvancami priemyslu a okamžite sa chopili Androidu, aby si vytvorili konkurenčnú výhodu. Ostatní mohli tiež staviť na Android, alebo počkať a pozerať sa, ako T-Mobile a HTC zaberajú ich trhový podiel. Keď sa následne do hry dostal aj Verizon, Motorola sa obrátila o 180 stupňov a AT&T tiež priskočilo na palubu, bol už Android k nezastaveniu. Už nebolo cesty späť.

Teraz je Mobilná platforma Facebooku v rovnakej fáze. Ale nebude to takto stále. Exisujúce spoločnosti a jednotlivci sa plne chopia Facebook API aby vytvorili úžasné aplikácie a stali sa známymi menami. Veľká časť ich úspechu vzíde z hlbokej integrácia s Facebookom. Po tomto bode už nebudú mať ostatní inú šancu len sa včleniť k Facebooku a užiť si limitovanú slávu.

Prinajmenšom toto sa očakáva v ideálnom svete Facebooku. Je to trochu prehnaný scenár, ale koncept je rovnaký.

V prípade najlepšieho scenára, Facebook zistí, aká skvelá je vaša aplikácia, kúpi ju a zahrnie ju ako časť základných služieb Facebooku. Toto je skvelá východzia stratégia. V tom horšom prípade  môže Facebook vidieť čo robíte, zistiť, v čom spočíva váš úžasný nápad a vytvoriť si vlastnú verziu vašej aplikácie. Ouch.

Je to hrozba a zároveň je to aj príležitosť, ale kým sa ostatní chopia API a nástrojov Facebooku, množstvo ľudí už nebude mať šancu nasadnúť na rozbehnutý vlak. Je potrebné zistiť náklady ak Facebooku umožníte byť sprostredkujúcim článkom pri styku s vašou aplikáciou – Facebook bude zbierať neoceniteľné dáta o používateľoch aplikácie a o priateľoch používateľa aplikácie, ktoré mu pomôžu kontinuálne vytvárať/budovať lepšie produkty, lepšie algoritmy, lepšie služby, atď….

Príchod v pravý moment

V tomto bode nie je veľa čo povedať, čo by už nebolo povedané predtým. Ak všetky kúsky skladačky padnú na svoje miesta, príslovečná snehová guľa  bude spustená z kopca. Facebook si permanentne upevní svoje miesto v sociálnej struktúre celej mobilnej komunikácie a predíde tomu, aby sa z neho stal ďalší MySpace.

Skúste sa zamyslieť nad situáciou o niekoľko rokov dozadu. V jednom bode bol Google len vyhľadávacou spoločnosťou. Myslíte si, že o tom nevedeli? Zatiaľ čo ich algorytmus mal/má neoceniteľnú hodnotu, situácia nebola taká, že by boli nedotknuteľní. Nádejné služby ako Cuil vstúpili na scénu a tiež sa začalo rozprávať aj o spojení Microsoft a Yahoo.

Teraz je len málo pravdepodobné, ale nie nemysliteľné, že nejaká osoba alebo spoločnosť by mohla prísť s niečím naozaj inovatívnym a smart prístupom vo vyhľadávaní, pritiahnuť pozornosť más a bojovať s Google ak nie ho prevziať na ich vlastnom územi.

Tak ako pri množstve iných vecí, načasovanie vstupu je všetko. Ako poukázal Zuckerberg, mobilné a sociálne idú spolu ruka v ruke. Google si to skvele načasoval s Androidom a teraz sa zdá, že jeho dominancia získala úroveň nedotknuteľnosti. Úspech Google s mobilnou komunikáciou vydláždil cestu Facebooku na skombinovanie týchto dvoch sfér a poskytol mu možnosť stať sa tiež nedoknuteľným.

Obe spoločnosti to dosiahnu so sofvérom, nie s hardvérom. Obe to dosiahnu s malými fanfárami pri ohlasovaní nových možností, ale so správnym momentom ich vstupu, ktorý ich pevne včlení do štruktúry mobilného sveta. Obe spoločnosti to chcú dosiahnuť vybudovaním základov, posilnením vplyvu, presunutím časti práv tretím stranám a vedením spustenej vlny, ktorú vytvorili ich laboratóriá.

Niektorí môžu povedať, že Google aj Facebook už sú nejaký čas nedotknuteľní, ale každé veľké impérium raz padne. Podľa mňa, Google a Yahoo mali status nedotknuteľnosti. Dnes bol urobený ďalší krok aby si nedotknuteľnosť zaistil aj Facebook.

Toľko preklad článku, ak nájdete nejakú chybu, napíšte ju do komentárov, budem sa ju snažiť čo najskôr opraviť.

via phandroid.com

Okomentujte ako prví

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.